Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Omhoog

Een reactie

Corrigeer je AOE (Angle of Engagement)

Corrigeer je AOE (Angle of Engagement)
Gadget

Ik roep wel vaker “als je de gearbox toch open hebt corrigeer dan gelijk je AOE”. Je AOE (Angle of engagement) is de hoek waaronder de eerste tand van je sectorgear de pick-up-tooth van je piston meeneemt. Vaak is deze hoek verkeerd waardoor je piston eerder slijt (tweede en derde tand).

Een sorbopad is een rubbertje welke dikker is dan de rubber die reeds op je cylinderhead zit. Hierdoor ligt je piston verder naar achteren waardoor je een betere AOE krijgt.

Een sorbopad is er in verschillende diktes en in 40D en 70D. Hoe zwaarder je veer hoe harder het rubber is welke je nodig hebt.

Sommige airsoftmechanics houden als vuistregel aan: een veer onder de 120M 40D en een zwaardere veer 70D. Ik gebruik altijd 70D omdat een sorbopad zijn absorberend vermogen kan verliezen.

Een sorbopad corrigeert niet alleen je AOE maar is DÉ BESTE en GOEDKOOPSTE upgrade voor je gearbox. Een sorbopad vangt de klappen van je pistonhead op de cylinderhead op. Versie 2 gearboxen (o.a.M4/M16/MP5) staan erom bekend zwak te zijn aan de voorzijde. Tegenwoordig zijn de gearboxen beter en in NL en BE spelen wij niet met hele zwaare veren. Toch is er geen betere bescherming van je gearbox voor het breken dan een sorbopad.

Om je sorbo langer te kunnen gebruiken lijm je er een neopropeenpad op. Er zijn diverse site’s welke een sorbo met beschermpad. Via de onderstaande sites kun je een sorbopad en neopad los kopen of als één geheel.

http://www.air-lab.co.uk/sorbothane-pad-70d-hardness.html

http://clandestineairsoft.com/scatterplot-laser-cut-sorbo-pads-c-1_6_18/

Voor zover de theorie.

 

Stap 1a

Zoals je ziet klopt de AOE niet.

AOE - Angle of Engagement - 1

Stap 1b

Schroef je gearbox open. Alleen je sectorgear hoeft te blijven zitten (ik was lui). Haal je piston er even uit om je tappetplate te verwijderen dit werkt gemakkelijker. Plaats je piston terug in je halve gearbox.

Draai nu net zo lang aan je sectorgear tot de eerste tand de pick-up-tooth van je piston op pakt. Zorg ervoor dat het geheel verticaal staat.

Het kan zijn dat het draaien niet lukt omdat de tweede en mogelijk derde tand van je piston in de weg zitten. Gewoon het tandwiel er langs prutsen.

AOE - Angle of Engagement - 2

Stap 2

Maak met een (whiteboard) marker een streep ter hoogte van het einde van je piston. Met een kras-pen of schroevendraaier kras je iets de inkt weg waardoor je een duidelijke streep krijgt van de juiste AOE.

AOE - Angle of Engagement - 3

Stap 3a

Het is niet helemaal duidelijk op de foto maar de tweede tand van de piston zit bij mij in de weg.

AOE - Angle of Engagement - 4

Stap 3b

Met een dremel en een slijpsteentje met een kleine diameter kun je met enig geduld netjes de tweede en eventueel derde tand van je piston verwijderen.

AOE - Angle of Engagement - 5

Stap 4a

Haal je cylinder uit je gearbox en druk de cylinderhead er met je vinger uit. Op je cylinderhead zie je een zwarte rubberen ring. Deze kun je meestal zonder veel moeite verwijderen.

 

Stap 4b

Lijm nu je sorbpad (met neopad) op je cylinderhead. Eerst je sorbo- daarna je neopad. De pistonhead komt dus tegen je neopad aan.

Kies een lijm ZONDER oplosmiddelen welke rubber kan verlijmen en ELASTISCHE eigenschapen heeft. Ik gebruik Patex Ultra Gel (Praxis).

Gebruik deze lijm: http://www.pattex.nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-ultra-gel.html

AOE - Angle of Engagement - 6

Stap 4c

Verwijder de lijmresten met een pen (drevel) en hieromheen een katoenen doek. Geen papier dat kan achterblijven in je cylinderhead.

AOE - Angle of Engagement - 7

Stap 5

De cylinderhead kun je weer terug monteren in je cylinder. Gebruik een KLEIN beetje SILICONEN vet op de rubbers tegen uitdrogen. Tip: Als je een cylinderhead met één rubberen o-ring hebt vervang deze dan voor een exemplaar met twee. Je airseal verbeterd waardoor je consistenter kunt schieten.

AOE - Angle of Engagement - 8

Stap 6

Monteer je hele gearbox weer tot één geheel.

 

Disclamer: Aanpassingen aan je gearbox breng je aan op eigen risico. Na aanleiding van de informatie in dit artikel kun je geen schade verhalen op de auteur.
Dit artikel is een bijdrage van Gadget namens Dutch Airsoft Group www.da-group.nl

Reacties

  1. Hey,

    Erg duidelijke tutorial!
    Heb alleen 1 puntje de sectorgear moet/hoeft niet verticaal te staan!

    Het belangrijkste is dat de tand van de gear met volledig oppervlak tegen de tand van de piston aankomt.

    Dus meestal is het net niet verticaal.

    Hier een voorbeeld: http://s4f2edb67f0268.img.gostorego.com/809E82/cdn/media-v2/s4/f2/ed/b6/7f/02/68/Pics/2.jpg

Schrijf een reactie

X
- Enter Your Location -
- or -