Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Omhoog

Een reactie

FPS testen

FPS testen

FPS metingen zijn een bekend fenomeen in de Airsoft wereld en in Nederland zelfs verplicht gesteld.
De manier hoe deze vaak gedaan worden, en zelfs in de NABV regelementen zijn opgenomen, zorgt echter voor verschillende issues.
 
 
Voordat ik een aantal van deze issues laat zien zal ik even de reden waarom er een FPS meting wordt gedaan noteren. We doen de FPS test namelijk zodat: “Niemand in-game BB’s verschiet met een kinetische energie van meer dan 1.2J (360 fps* @ 0.20 gr bb’s.)”.


Dan is het nu van belang om te weten wat de NABV reglementen zoal zeggen over de FPS meting. Uit het NABV Veiligheidsreglement:

  • Bij alle FPS-metingen dienen BB’s met een gewicht van 0.20 gram te worden gebruikt
  • Bij alle FPS-metingen dienen de BB’s te worden aangeleverd door de organisatie teneinde afwijkingen van het gewicht te voorkomen

Tevens heeft ieder volwaardig NABV lid (als het goed is) recentelijk een brief thuis gehad waarin stond dat de FPS meting gedaan moest worden met “geheel losgedraaide of afgestelde hop up met 0.20 gram BB’s”.

Nou klinkt dit als een solide meetmethode. Ik ga echter even 3 voorbeelden geven, waarom dat toch niet zo heel solide is als men denkt:

Voorbeeld 1

Persoon A heeft een M4. Deze M4 klokt met .20 gram BB’s een FPS van 350 wat omgerekend 1.13J is.
Persoon A schiet zelf echter met .30 gram BB’s omdat hij daar het beste resultaat mee behaald.
Wanneer hij zijn M4 met deze .30 gram BB’s door de FPS meter zou halen dan noteert hij 305 fps.
Omgerekend is dit 1.29J en dus te hard.

De oorzaak hiervan ligt in het verschijnsel Joule Creep. Joule Creep houdt simpelweg in dat een lichte BB, zeg maar .20 gram, al uit de barrel is voordat alle lucht gebruikt is. Een zwaardere BB gebruikt deze lucht wel en kan hierdoor accelereren tot een hogere snelheid. Dit verschijnsel komt het vaakst voor bij GBB(R)’s en Polarstar (of look-a-likes), maar kan ook bereikt worden met een simpele AEG. Ik ga logischerwijs niet uitleggen hoe.

Voorbeeld 2

Persoon B heeft een AK. Persoon B komt met zijn AK bij de FPS meting aan van Organisatie X. Omdat deze wil besparen gebruikt de organisatie BB’s van Target bij hun FPS meting. De AK van Persoon B wordt hier geklokt op 355 FPS. Prima binnen de gestelde limiet dus. Persoon B speelt eigenlijk zelf met Green Devil BB’s. Wanneer hij echter met deze BB’s door de FPS meter zou gaan zou dit een resultaat geven van 368 FPS en dus te hard.

Ook hiervan is de oorzaak simpelweg te verklaren. Green Devil, maar ook bijvoorbeeld Extreme Precision staan erom bekend de ‘grootste’ bb’s te zijn die je regulier op een NL/BE Airsoft veld ziet. Target daarentegen is een stuk kleiner, wat dus resulteert in FPS verschil.

Voorbeeld 3

Als laatste heb ik nog een voorbeeld uit eigen hand. Een tijdje terug heb ik mijn Scar-H uitgerust met verschillende upgrades **. Na wat finetunen en FPS’en kwam ik tot de conclusie dat mijn replica, wanneer geschoten met 0.30 grams Green Devil BB’s meer FPS gaf als er hop up was toegepast dan zonder hop up. Dit valt tevens te zien in deze video:

Het verschil is niet gigantisch groot, maar wel precies het verschil tussen beneden of boven de 1.2J zitten (1.2J met .30 gram = 293.37 FPS).
Wat de oorzaak hiervan is is mij nog niet geheel duidelijk. Ik vermoed echter dat het soortgelijk is aan Joule Creep, maar met een minder groot resultaat omdat de gebruikte BB’s hetzelfde zijn.


In alle drie gevallen zou de speler die de replica’s gebruikt niets verkeerd doen volgens de FPS meting zoals deze neer is gezet door de NABV en algemeen geaccepteerd is geraakt. Toch spelen ze allemaal in het veld met een replica die ‘te hard’ schiet of kan schieten met alle gevolgen van dien. Nou kan het per ongeluk zijn dat alle drie bovengenoemde personen met een ‘te hard’ schietende replica rondlopen, maar opzet valt niet uit te sluiten.


Uiteraard zou ik deze blog niet typen als ik niet ook aan een oplossing, oftewel een andere manier van FPS testen, had gedacht.

  • Spelers krijgen de kans en behoren eerst hun hop up naar wens af te stellen
  • Spelers gaan door de FPS meting met de door hun zelf afgestelde replica en met de BB’s die ze in het veld gaan gebruiken***
  • De resultaten (3) worden genoteerd achter de naam of het inschrijvingsnummer van de persoon.
  • Zorg voor een speedloader met alle mogelijke gewichten aan BB’s die mensen waarschijnlijk gebruiken. (.20, .23, .25, .28, .30). Oftewel voor ieder gewicht 1 gevulde speedloader en zorg AUB voor een fatsoenlijk merk (bij voorkeur Green Devil, later meer waarom)
  • Meet 1-3x met de BB’s uit de speedloader. Gebruik het gewicht waarmee de speler aangeeft zelf ook te spelen. Noteer resultaat.
  • Wijkt de replica meer dan 5% af naar boven, dan zal er worden gelogen over het gewicht. Wijs de replica en/of speler dus af van het evenement.
  • (Optioneel) Bij twijfel tussendoor en als tussentijdse test hoeft de persoon die uitgekozen wordt enkel zijn replica door de chrono te halen. Wederom wijkt hij >5% af naar boven is het exit.

Nou zijn er ook bij deze manier wel issues. Ik ga een paar daarvan behandelen en een oplossing daarvoor aanbieden.

  • Speler schiet zelf met 0.20grams Target BB’s en noteert 355 FPS. Bij de FPS meting met de BB’s van de organisatie (welke Green Devil gebruikt) wordt er 368 FPS genoteerd.
    • Speler mag gewoon spelen, immers in het veld schiet hij niet met een replica waarvan de BB’s met een kinetische energie van meer dan 1.2J de loop verlaten.
  • Speler past in het veld zijn hop up aan, aangezien deze niet goed staat.
    • De speler heeft zelf de verantwoordelijkheid dit te melden bij een marshall. Doet de speler dit niet en schiet hij bij een tussentijdse test meer dan 5% boven zijn waarde is het exit.

Maar waarom nou Green Devil als FPS meting BB’s. Hiervoor heb ik 2 redenen. Ten eerste staat Green Devil er om bekend een van de beste BB’s te zijn qua afwerking en zorgen ze zo voor de minste problemen in replica’s. Daarnaast zijn het een van de ‘grootste’ BB’s beschikbaar. Als men met deze BB’s dus niet te hard schiet, doet men dat met de rest ook niet. Ik heb overigens geen goed woord over voor een organisatie die wel 25-30 euro aan inkom vraagt, maar zelf bezuinigd op de kwaliteit van de BB’s waarmee men een FPS meting doet.

Deze meetmethode heb ik zelf gebruikt tijdens de privé Tweakers skirm die werd gehouden op 21 December 2014. Naar mijn eigen mening met groot succes alhoewel het geheel nog wel wat tweakwerk nodig heeft zodat alles snel en soepel verloopt.

*Voor de eenvoudigheid van dit artikel heb ik het enkel over deze limiet.
**Meer hierover valt hier te lezen: Wide-Bore AEG experiment
*** Gebruik overigens de volgende limieten (en stel zelf de gene op voor 450/500 fps limieten)

1.2J @0.20gram = 360 FPS
1.2J @0.23gram = 335 FPS
1.2J @0.25gram = 321.4 FPS
1.2J @0.28gram = 303.7 FPS
1.2J @0.30gram = 293.4 FPS

Tags

Reacties

  1. Vergeet de support type replica’s niet, als ik aan kom met mijn box vol bb’s (a 4k of 5k bb’s) word ik er niet vrolijk van als ik die er uit moet gaan scheppen om met alle grams orga bb’s te testen ;)

    Voor de rest erg interessant artikel.

Schrijf een reactie

X
- Enter Your Location -
- or -